Tips Untuk Langsaikan Hutang

bebas hutang


Kalau anda rasa anda boleh lari daripada hutang, anda salah.  Orang yang berhutang wajib bayar hutang mereka.


Bila kita mula berhutang, ia dah jadi salah satu komitmen dalam hidup kita.  Hutang rumah, kereta, bahkan berhutang dengan orang, memang wajib dibayar.


Nak berhutang tak salah, yang jadi salah bila kita tak pandai nak urus hutang-piutang kita sehingga kehidupan sentiasa dibelenggu hutang. 


Macam mana nak urus hutang? Ah ha! Saya ada satu ebook panduan yang saya nak share dengan anda. Dalam ebook ni anda akan diajar dan diberikan tips untuk melunaskan hutang..  termasuklah hutang rumah, hutang kereta, pembelian hartanah, pembelian condominium dll. 


Ebook ini ditulis oleh Dr. HM Tuah berdasarkan pengalaman beliau sendiri melangsaikan hutang-hutang beliau yang bernilai jutaan ringgit. Semestinya, ada perkara yang boleh klik belajar dari beliau agar hidup akan lebih tenang dan bahagia tanpa hutang. 

Boleh klik link dibawah untuk info lanjut!


[Klik] Panduan Jom Bebas Hutang


Kecoh Pasal Morotarium.. Nak Ambil Atau Tidak?


Sekarang ni tengah hangat pasal morotarium 3.0.... Sebabnya dari garis panduan yang dikeluarkan oleh pihak bank... Morotarium kali ini, nampaknya tidak sama seperti morotarium 1.0  yang diberi oleh pihak bank pada tahun 2020 yang lalu.


Ringkasnya.. Jika kita ambil morotarium kali ini. Kadar faedah akan bertambah. Ianya mungkin akan memberikan sedikit kelegaan pada waktu ini, tetapi, akan membebankan di hari kemudian. Harap-harap.. dihari kemudian itu.. anda sudah ok dan kuat untuk menampungnya.


Adakah perlu atau tidak ambil morotarium kali ini?


Jawpaan ringkasnya... Jawapan 1 =  Ya! Jika anda sedang terdesak dan memang tak mampu nak bayar hutang buat masa ini. Morotarium ini akan mengurangkan sedikit bebanan anda buat masa ini,  Ia tidak hilangkan hutang.. ia hanya tangguh dan tambah hutang anda ke kemudian hari.


Harap-harapnya,  di kemudian hari tu, situasi kewangan anda sudah bertambah baik dan dapat menampung bebanan "faedah" tambahan yang dikenakan akibat morotarium yang diambil.


Jawapan 2 =  Tidak! Jika pendapatan anda tidak terjejas dan anda mampu untuk membayar seperti biasa. Morotarium kali ini tidak sesuai untuk anda berkira-kira dan "saje-saje" kononya nak simpan dan ada "duit lebih" sebab tak perlu bayar hutang.


Satu hakikat yang perlu kita faham dan terima... Morotarium tidak akan melangsaikan hutang... Ia hanya menangguhkan hutang dan menjadikan hutang tersebut lebih besar di kemudian hari.


Dan hutang..... adalah sesuatu yang wajib dibayar. Hmm... kalaulah hidup ini tiada hutang.. mesti seronok kan? Ya!... sebenarnya... boleh je kita hidup tanpa hutang!


Klik link dibawah untuk tahu cara hidup bebas tanpa hutang!


[Klik] Panduan Jom Bebas Hutang


Post a Comment

Previous Post Next Post