Semakan Bantuan Elaun Makanan RM100 PRIHATIN Kasih

prihatin kasih


PRIHATIN Kasih adalah penyediaan bantuan makanan tanpa tunai di bawah pakej rangsangan PEMERKASA yang diumumkan oleh Perdana Menteri YAB Tan Sri Dato Seri Haji Mahiaddin Bin Haji Md Yassin pada bulan Mac 2021. Objektif PRIHATIN Kasih adalah untuk meringankan kos sara hidup bagi golongan miskin dan golongan miskin bandar.


Penerima bantuan di bawah program PRIHATIN Kasih TELAH PUN DIPILIH dan dikenalpasti melalui data JKM serta sistem e-Kasih yang telah disemak silang dengan data BPR.


Penerima yang telah dikenalpasti akan menerima SMS dari MyKasih yang memaklumkan mengenai status mereka yang disahkan sebagai penerima di bawah program, serta tarikh dan masa untuk sesi taklimat orientasi di kedai runcit yang terdekat.


Penerima PRIHATIN Kasih akan menerima elaun bantuan makanan tanpa tunai sebanyak RM 100 setiap bulan melalui akaun MyKad mereka untuk tempoh keseluruhan tiga (3) bulan. Contohnya, jika pembayaran pertama dilakukan pada bulan Julai 2021, jadualnya adalah seperti berikut:

prihatin kasih

Pembayaran akan disalurkan ke akaun MyKad penerima pada 1 haribulan setiap bulan, selama tiga (3) bulan.


Penerima PRIHATIN Kasih boleh menggunakan elaun bantuan makanan di kedai runcit yang mengambil bahagian antara 1 Julai 2021 dan 31 Disember 2021. Dana baki yang belum dibelanjakan untuk bulan tersebut akan dibawa ke bulan berikutnya. Walau bagaimanapun, sebarang dana baki yang tidak digunakan sepenuhnya pada akhir tempoh program iaitu 31 Disember 2021 akan luput secara automatik dari akaun pemohon.

Untuk maklumat lanjut mengenai PRIHATIN Kasih boleh lah melawati laman web MyKasih


Sumber: MyKasih

Next Post Previous Post
No Comment
Add Comment
comment url