Contoh Soalan Psikometrik SPA

Ujian Psikometrik secara mudah difahaminya adalah satu kaedah atau alat yang digunakan untuk mendapatkan data-data dari sudut sikap, pengetahuan, kompetensi, kemahiran serta personaliti calon-calon.

Penilaian ini sebenarnya adalah tambahan kepada peperiksaan yang mengukur kekuatan minda, ingatan dan kefahaman terhadap ilmu. Psikometrik pula lebih kepada instrumen untuk mengukur pola-pola tabiat dan tingkah laku seseorang.

Ianya penting untuk pihak kerajaan memilih mereka yang layak untuk jawatan tertentu.Tetapi bagi calon, ianya lebih menekan. Calon tak kisah jawatan apa kan? Kita nak kerja. Nak ada gaji. Tak best pulak bila diuji macam ni.

Kriteria Penilaian Ujian Psikometrik

Berdasarkan Panduan Peperiksaan Psikometrik di laman web rasmi SPA di pautan https://www.spa.gov.my/spa/panduan/peperiksaan/sukatan-peperiksaan-psikometrik , kriteria penilaian ujian psikometrik ialah

  • Bagi konsep ujian psikometrik (penilaian personaliti/kompetensi), ia direkabentuk untuk mengukur trait-trait individu berasaskan keserasian individu terhadap pekerjaan (job-fit), organisasi (organization-fit) serta sifat kerja berpasukan (team-fit).
  • Data-data penilaian diperolehi melalui kaedah laporan kendiri (self-report) iaitu individu perlu menjawab jujur dan memberikan jawapan yang paling tepat mengenai dirinya.
  • Melalui respon atau jawapan yang telah diberikan oleh calon, sistem komputer akan memproses dan menganalisis data-data jawapan untuk dipadankan dengan kesesuaian seseorang calon dengan ciri-ciri dan kompetensi yang piawai pada sesuatu jenis jawatan

Contoh Soalan Ujian Psikometrik

Berikut merupakan contoh-contoh soalan yang bakal dijawap oleh calon yang menduduki ujian SPA.

Seperti mana yang dimaklumkan sebelum ini, tiada jawapan betul atau salah jadi calon diminta menjawab dengan jujur mengikut perwatakan diri sendiri.

Tips Lulus Ujian Psikometrik

  • Anda perlu jawab semua soalan yang dikemukakan kepada anda dengan jujur yang berkait rapat dengan anda
  • Sistem akan menolak permohonan anda jika sistem mengesan yang anda tidak jujur
  • Sebagai contoh akan ada 2 atau 3 soalan yang lebih kurang sama dengan contoh soalan di atas. Sistem boleh menilai yang anda tidak jujur berdasarkan jawapan yang anda berikan itu.
  • Perlu diingatkan setiap soalan yang dikemukakan tiada istilah jawapan yang salah atau jawapan yang betul. Yang ada hanyalah jawapan yang JUJUR

Rujukan dan Soalan Ujian Psikometrik

Untuk makluman calon yang bakal menduduki ujian Psikometrik kemasukkan ke sektor kerajaan, anda boleh dapatkan rujukan ujian psikometrik beserta jawapan lengkap dan terkini.

200 contoh soalan Psikometrik SPA 2023 yang disediakan dalam rujukan ini sedikit sebanyak akan membantu calon-calon yang akan menduduki ujian Psikometrik pada tahun ini. Tunggu apa lagi?

Dapatkan rujukan ini untuk bantu persediaan exam anda! Rujukan Ujian Psikometrik 

[+] Rujukan Ujian Psikometrik 2023

Previous Post Next Post