6 Faktor Kejayaan Dalam Kerjaya

Apakah yang dicari oleh majikan dalam diri pekerja berpotensi? Itulah soalan yang diajukan baru-baru ini di forum perbincangan kerjaya dalam talian. Sememangnya, untuk setiap kedudukan yang berbeza, jawapan tertentu untuk soalan itu akan berbeza. 


Walau bagaimanapun, terdapat beberapa kemahiran biasa yang dicari oleh majikan dalam semua pekerja, sama ada pekerja itu adalah seorang jurutera mahupun tukang masak.


Kemahiran yang diperlukan untuk kejaya

Kemahiran asas

Membaca, menulis dan mengira! Percaya atau tidak, sebahagian besar graduan sekolah menengah (dan beberapa graduan kolej) tidak membaca pada peringkat gred 8 dan tidak boleh melakukan pendaraban dalam kepala mereka. Majikan sedang mencari pekerja yang boleh membaca dengan baik, boleh menulis secara koheren, dan yang boleh mengira matematik dalam persekitaran perniagaan (pecahan, peratusan, dll.) Tambah lagi dengan kemahiran asas moden kemahiran papan kekunci, pengetahuan asas komputer dan kebolehan menggunakan kebanyakannya. alatan berkomputer (cth mesin faks, program pemprosesan perkataan asas, dsb.) untuk melengkapkan set kemahiran asas yang diperlukan untuk kejayaan pekerjaan.


2. KEMAHIRAN PERIBADI‚ Bolehkah pekerja berpotensi bercakap dengan baik? Bolehkah dia menjawab soalan pelanggan dengan cara yang positif dan bermaklumat? Bolehkah prospek memberikan perkhidmatan pelanggan yang baik? Walaupun tidak semua orang mempunyai personaliti jualan yang keluar, pekerja yang berjaya boleh berkomunikasi dengan cara yang positif dan tidak berkonfrontasi dengan rakan sekerja, ahli pasukan, pekerja bawahan, pengurusan dan pelanggan mereka. Mampu bekerja dengan baik dengan orang lain adalah kemahiran penting untuk berjaya dalam semua pekerjaan.


3. PENCAPAIAN KERJA‚ Pencarian kerja adalah satu proses yang memerlukan dedikasi dan perhatian yang tinggi untuk dijalankan dengan jayanya. Ia mengikuti pengetua lama yang ramai pengaturcara veteran merujuk sebagai GIGO ‚ Sampah Masuk, Sampah Keluar. Jika anda melakukan usaha yang buruk, anda akan menerima hasil yang buruk. Majikan sedang mencari pekerja yang tahu cara menampilkan diri mereka dengan cara yang positif dan yang menunjukkan semangat serta pengetahuan tentang syarikat yang mereka dekati. Bukan sahaja calon dinilai berdasarkan kemahiran dan pengalaman mereka, tetapi juga tentang cara mereka mendekati pencarian kerja. Calon yang bersemangat dengan kemahiran yang kurang mempunyai peluang yang sama untuk mendapat pekerjaan sebagai calon yang membosankan dengan kemahiran yang lebih baik.

4. SURVIVAL KERJA‚ Kini terdapat topik hangat dalam tempoh pemberhentian ini. Siapa yang mendapat kapak dan siapa yang tidak selalunya soal nombor, tetapi ia juga selalunya soal prestasi. Pekerja yang secara konsisten menunjukkan nilai mereka, mengambil inisiatif dan menjadikan diri mereka sebagai aset yang berharga kepada syarikat mempunyai insiden yang lebih rendah untuk dikecilkan daripada pekerja yang melakukan usaha yang sederhana atau sederhana dalam pekerjaan mereka. Bertahan dalam syarikat melalui pemberhentian atau naik tangga kerjaya adalah kemahiran kejayaan yang dipelajari dan ditanam secara sedar di kalangan profesional yang berjaya.


5. PEMBANGUNAN PROFESIONAL‚ Seperti yang diketahui oleh semua pakar teknologi tinggi dan kejuruteraan‚ ia belajar atau membakar dalam persekitaran kerja hari ini. Mencapai kemahiran baharu, mengaplikasikan konsep baharu, mengemas kini kemahiran sedia ada adalah keperluan mutlak untuk berjaya dalam tenaga kerja hari ini. Individu yang berjaya sentiasa menghadiri seminar, mengikuti kelas, mendapat latihan mengenai produk atau keluaran baharu, dan sebaliknya mempelajari kemahiran baharu yang akan memastikan mereka boleh dipasarkan dalam kerjaya mereka. Orang yang berjaya adalah pelajar sepanjang hayat. Majikan sedang mencari orang yang mempunyai latihan yang diperlukan untuk memenuhi keperluan mereka.


6. PEMBANGUNAN KERJAYA‚ Pembangunan Kerjaya berbeza daripada Pembangunan Profesional. Pembangunan Profesional adalah pembelajaran manakala Pembangunan Kerjaya ialah proses perancangan dan penetapan matlamat. Individu yang berjaya mereka bentuk rancangan kerjaya dengan matlamat bertulis untuk jangka pendek dan jangka panjang. Mereka meletakkan langkah-langkah yang diperlukan untuk memindahkan kerjaya mereka dari Titik A ke Titik B dalam Jangka Masa C dan merancang cara mereka akan mencapai langkah tersebut. Orang yang berjaya mempunyai seseorang yang kepadanya mereka bertanggungjawab untuk kemajuan mereka dan yang akan memantau kejayaan mereka dalam mencapai matlamat mereka. Majikan sedang mencari individu yang (percaya atau tidak) ingin memberi komitmen kepada syarikat untuk jangka masa yang panjang. Perkembangan kerjaya yang baik adalah nilai jualan tinggi calon kepada bakal majikan.


Bagaimana anda mengukur? Adakah anda mempunyai 6 Kemahiran Dalam Permintaan untuk Berjaya? Rasa seperti anda memerlukan bantuan? Hubungi kami!

Next Post Previous Post
No Comment
Add Comment
comment url