Cara Tingkatkan Jualan Di Kedai Makan

panduan ecommerce


Sebelum COVID-19, memang ramai pengunjung datang ke kedai anda!  Satu family datang maka di kedai anda...  Golongan student dan golongan pekerja yang datang makan tengahari beramai-ramai. Memang meriah!


Tapi kedatangan COVID-19 yang tak diundang ini mengubah segalanya.. Jumlah pengunjung yang datang ke kedai/gerai semakin hari semakin berkurang. Tiada lagi family sekeluarg yang datang dan makan beramai-ramai di kedai anda.


Penutupan pejabat dan juga kolej, menyebabkan tiada golongan pekerja atau student yang datang ke kedai anda lagi. Ditambah dengan SOP yang ketat, kalau buka kedai pun, hasil jualan tak seperti dulu. 


Ada 2 solusi yang biasa dilakukan untuk atasi masalah ini terutamanya pada musim COVID-19 ini iaitu:


#1 - Sertai platform delivery makanan seperti Food Panda, Grabfood dan sebagainya. 


#2 - Bina sistem web sendiri yang boleh ambil order secara online


Jika anda pengusaha makanan kecil-kecilan, menyertai platform makanan seperti FoodPanda sebenarnya, mungkin kurang berbaloi untuk anda..  Ini kerana caj komisyen yang dikenakan untuk setiap order agak tinggi , iaitu sehingga 35%.. 


Lebih buruk lagi, anda langsung tidak akan dapat info/maklumat pembeli. Maklumat pembeli akan disimpan dan disorokkan oleh pemilik platform FoodPanda


Lebih malang lagi, anda perlu menunggu antara 7-10 hari untuk menerima wang bayaran tersebut masuk ke akaun anda . Ianya akan menganggu aliran tunai perniagaan anda!


Satu option  terbaik adalah dengan membina sendiri website untuk kedai anda..  Selain hasil jualan 100% jadi milik anda, anda juga boleh mendapat & simpan maklumat pelanggan anda. Dengan maklumat ini, anda boleh gunakan ia untuk aktiviti marketing di masa hadapan!


Tambahan lagi, tiada lagi masalah terpaksa menunggu berminggu-minggu untuk duit yang dibayar pelanggan masuk ke akaun anda!


Disebabkan website itu milik anda, maka, apabila pelanggan bayar, duit akan masuk terus ke akaun anda! Selamat.. ianya tidak akan menggangu cash flow bisnes anda lagi!


Cuma, yang mungkin menjadi sedikit masalah.... Bagaimana mahu membina website tersebut dan berapa kosnya?


Hah! Ini ada berita baik! Sebenarnya, anda boleh membina website untuk kedai anda secara PERCUMA sahaja! Cara nak buat pun, sebenarnya agak mudah! Setup sekali je.. lepastu just tunggu order masuk setiap hari!


Macam mana nak buat tu? Klik link di bawah untuk mengetahui lebih lanjut:


[Download] Panduan Bina e-Commerce

Previous Post Next Post