Pendermaan Organ


Pendermaan organ atau tisu adalah proses memindahkan organ dan tisu daripada penderma yang masih hidup atau yang telah meninggal dunia kepada pesakit yang mengalami kegagalan organ pada tahap akhir.

Pemindahan organ (transplan) merupakan kaedah rawatan yang terbukti berkesan dan dapat menyelamatkan nyawa pesakit manakala transplan tisu dapat membaikpulih kehidupan pesakit. Pemindahan organ tidak akan berlaku sekiranya tiada penderma.

Di Malaysia, hanya penderma yang meninggal dunia secara mati otak sahaja yang boleh mendermakan organ dan tisu. Manakala penderma yang meninggal dunia secara biasa (jantung terhenti) hanya boleh mendermakan tisu.

Proses perolehan organ melibatkan pembedahan yang dijalankan oleh pasukan pakar bedah secara steril (sucihama). Proses ini dilakukan dan dipastikan tidak akan menyebabkan sebarang kecacatan kepada tubuh badan penderma. Selepas pendermaan dijalankan, luka pembedahan akan dijahit dengan sempurna.

Pendermaan organ dan tisu boleh dijalankan di kebanyakan hospital kerajaan dan swasta.  Bagi individu yang meninggal di rumah, hanya pendermaan mata boleh dijalankan.

Sumber: http://www.dermaorgan.gov.my

Organ dan Tisu Yang Boleh Didermakan



Tahukah Anda?



Jom ikrar derma organ 


Next Post Previous Post
No Comment
Add Comment
comment url