Ujian Psikometrik Kemasukan Perkhidmatan Awam

Untuk kemasukan perkhidmatan awam terkini, diwajibkan menduduki Ujian PSIKOMETRIK. Jika sebelum ini ianya lebih dinamakan penilaian SAHSIAH dan MINAT, tapi kini dalam skop yang lebih terarah.


Penilaian ini sebenarnya adalah tambahan kepada peperiksaan yang mengukur kekuatan minda, ingatan dan kefahaman terhadap ilmu. Psikometrik pula lebih kepada instrumen untuk mengukur pola-pola tabiat dan tingkah laku seseorang.


Apa itu soalan psikometrik


Psikometrik = MUDAH?


Psikometrik ini sebenarnya ujian yang paling mudah nak jawab. Kita hanya diberi 2 atau 3 pilihan jawapan (Ya atau Tidak), (Betul atau Salah), (Ya atau Betul atau Tidak Pasti) ataupun 4 - 5 jawapan yang menguji keyakinan anda (Sangat Setuju, Setuju, Tidak Pasti, Tidak bersetuju, Sangat Tidak Bersetuju) sebagai refleksi keyakinan anda dalam membuat pilihan.


Nampak mudah kan? TAPI.....ramai yang terperangkap dengan masa dan atitud suka hentam sebab tak cukup masa.


Tahu tak, bila kita hentam, sebenarnya kita terperangkap dengan susunan soalan yang telah dicerakinkan dari beberapa isu sahaja.


Sebagai contoh ISU PEMBAKARAN TERBUKA dibuat 3 soalan yang jawapannya harus sama tapi diletakkan pada soalan no 3, 17 dan 28.


Jadi bila anda hentam sebab tak cukup masa, rasa2 nya jawapan yang anda beri untuk soalan 3 dan 17 sama tak dengan 38?


DI SINI SEBENARNYA SUMBER KEGAGALAN KEBANYAKAN CALON. TAPI TAK RAMAI YANG SEDAR.


Aduhai..


Alahai...


Sayangnya....


Banyak lagi tips dan trick yang kita kongsikan dalam rujukan PSIKOMETRIK Tim Infokerjaya yang anda boleh dapatkan di;


>>RUJUKAN UJIAN PSIKOMETRIK<<



Next Post Previous Post
No Comment
Add Comment
comment url