7 Jenis Makanan Yang Baik Untuk Kesihatan Mata

Image by Healthfacts.ng

Lada Merah Mentah

Lada Bell memberikan anda paling banyak vitamin C setiap kalori. Lada ini baik untuk pembuluh darah di mata anda, dan sains mencadangkan ia dapat menurunkan risiko anda mendapat katarak. Ia didapati dalam banyak sayuran dan buah-buahan, termasuk bok choy, betik, dan strawberi. Lada berwarna terang juga ada vitamin A dan E.

Biji bunga matahari dan kacang

Satu ons biji atau badam ini mempunyai separuh jumlah vitamin E yang dicadangkan oleh USDA untuk orang dewasa setiap hari. Satu kajian besar mendapati bahawa vitamin E, bersama-sama dengan nutrien lain, dapat membantu perlahan degenerasi makula yang berkaitan dengan usia yang semakin buruk. Ia juga boleh membantu mencegah katarak. Hazelnuts, kacang tanah (kekacang secara teknikal), dan mentega kacang juga sumber vitamin E yang baik

Salmon

Retina anda memerlukan dua jenis asid lemak omega-3 untuk berfungsi dengan betul: DHA dan EPA. Anda boleh mencari kedua-dua ikan berlemak, seperti salmon, tuna, dan trout, serta makanan laut lain. Omega-3 juga kelihatan melindungi mata anda dari AMD dan glaukoma. Tahap rendah dari asid lemak ini telah dikaitkan dengan mata kering.

Ubi keledek

Buah-buahan dan sayur-sayuran yang berwarna oren - seperti ubi jalar, wortel, cantaloupe, mangga, dan aprikot - tinggi beta-karoten, sejenis vitamin A yang membantu dengan penglihatan malam, keupayaan mata anda untuk menyesuaikan diri dengan kegelapan. Satu ubi jalar juga mempunyai lebih daripada separuh vitamin C yang anda perlukan dalam sehari dan sedikit vitamin E.

Kacang dan Kekacang

Memilih pilihan vegetarian, rendah lemak, serat tinggi untuk membantu mengekalkan penglihatan anda pada waktu malam dan memperlahankan AMD? Chickpeas juga tinggi zink, seperti kacang hitam, kacang ginjal, dan kacang lentil hitam. Satu tin kacang panggang akan melakukan pekerjaan itu juga.

Telur

Ia adalah satu perjanjian pakej yang hebat: zink dalam telur akan membantu tubuh anda menggunakan lutein dan zeaxanthin dari kuningnya. Warna kuning-oren dari sebatian ini menghalang cahaya biru berbahaya daripada merosakkan retina anda. Mereka membantu meningkatkan jumlah pigmen pelindung di makula, bahagian mata anda yang mengawal penglihatan pusat

Brokoli dan Brussels Sprouts

Ini sayur-sayuran yang berkaitan datang dengan gabungan pemakanan yang lain: vitamin A (seperti lutein, zeaxanthin, dan beta-karoten), vitamin C, dan vitamin E. Mereka semua adalah antioksidan yang melindungi sel-sel di mata anda dari radikal bebas, sejenis molekul yang tidak stabil yang merosakkan tisu yang sihat. Retina anda sangat terdedah.

Rujukan
https://www.webmd.com

Next Post Previous Post
No Comment
Add Comment
comment url