5 Jenis Latihan Kecergasan

Picture by Transparent Labs

Lima jenis latihan kecergasan termasuk latihan fleksibiliti, latihan kekuatan dinamik, latihan kekuatan statik, senaman aerobik dan latihan litar. Pelan yang disenaraikan ini menggabungkan semua lima jenis latihan kecergasan utama untuk meningkatkan kesihatan anda.


1. Latihan Fleksibiliti

Latihan fleksibiliti adalah antara jenis latihan kecergasan yang paling penting kerana ia menyediakan asas untuk semua jenis senaman anda yang lain. Latihan regangan ini mengurangkan risiko kecederaan anda, meningkatkan fleksibiliti dan pelbagai gerakan anda, dan berfungsi sebagai pemanasan padat untuk senaman yang lebih bersemangat. Latihan fleksibiliti adalah cara terbaik untuk memperbaiki postur dan pernafasan anda.

2. Latihan aerobik

Latihan aerobik menguatkan sistem kardiovaskular dengan meningkatkan kadar jantung dan pernafasan. Latihan ini menggunakan kumpulan otot besar untuk melakukan tindakan berirama untuk tempoh masa yang berterusan. Biasanya, senaman ini dilakukan lebih lama daripada 15 minit dan harus mengekalkan kadar jantung anda di antara 60 hingga 80 peratus daripada kadar denyut jantung maksimum anda. Contoh latihan aerobik termasuk berjalan cepat, berjoging, berlari, tangga langkah, elips dan berenang.

3. Latihan litar

Latihan litar menggabungkan kekuatan latihan dengan latihan aerobik. Latihan jenis ini melibatkan jogging antara stesen latihan. Di stesen individu, kita perlu melakukan fleksibiliti yang berbeza, latihan kekuatan dinamik dan latihan latihan kekuatan statik. Dengan berjoging di antara stesen, anda mengekalkan kadar denyutan jantung sepanjang tempoh litar. Biasanya, kita melakukan setiap stesen selama 30 hingga 60 saat dan meneruskan litar keseluruhan selama 30 hingga 60 minit. Ini adalah pilihan yang berkesan untuk memecahkan rutin senaman yang biasa dan boleh dilakukan di dalam rumah semasa cuaca buruk. Untuk menjimatkan ruang di dalam ruangan, kita hanya boleh berjalan selama 30 hingga 60 saat antara latihan

4. Latihan Kekuatan Statik


Latihan kekuatan statik juga dianggap sebagai latihan anaerobik, dan juga dikenali sebagai latihan isometrik. Jenis latihan ini membantu kita mengekalkan kekuatan dan nada otot. Isometrics melibatkan pengambilan otot tanpa memindahkan sebarang sendi. Latihan isometrik datang dalam dua jenis: submaximal dan maksimal. Latihan submaximal melibatkan kontraksi otot anda dengan kurang daripada kekuatan maksimum anda, seperti memegang dumbbell mantap dengan lengan anda dilanjutkan ke luar. Latihan maksimum melibatkan kontraksi otot anda dengan semua kekuatan anda, seperti menolak terhadap objek tak alih.

5. Latihan Kekuatan Dinamik

Latihan kekuatan dinamik dianggap sebagai latihan anaerobik, dan juga dikenali sebagai latihan isotonik. Latihan jenis ini menguatkan otot kita dengan pelbagai gerakan. Weightlifting dan calisthenics adalah contoh latihan kekuatan dinamik. Latihan jenis ini menggunakan daya tahan untuk mengendalikan otot anda melalui gerakan yang lengkap, seperti melakukan akhbar bangku, tekan kaki atau situp.


Rujukan
Pelbagai website kesihatan dan kecergasan.

This blog is created for your interest and in our interest as well as a website and social media sharing info