Info Pantas? Join facebook kami Kickstory Join Now!

Budi Madani - Program Bantuan Subsidi Madani

BUDI MADANI ialah wadah Kerajaan MADANI memastikan peruntukan subsidi disasarkan kepada golongan yang layak. Belanjawan 2024 yang diumumkan, komited u
Admin
budi madani


BUDI MADANI ialah wadah Kerajaan MADANI memastikan peruntukan subsidi disasarkan kepada golongan yang layak. Belanjawan 2024 yang diumumkan, komited untuk menyasarkan semula subsidi bahan api bagi mengekang aktiviti penyeludupan dan ketirisan subsidi rakyat.

​Bagi memastikan kebajikan majoriti rakyat terus terpelihara, BUDI MADANI diperkenalkan sebagai platform penyasaran semula subsidi hanya kepada yang memerlukan. Kenderaan pengangkutan barangan darat tertentu terus mendapat subsidi bagi mengawal harga barangan, manakala individu terpilih diberikan bantuan tunai bagi membendung kenaikan kos sara hidup.

Objektif Program BUDI


Program BUDI dilancarkan dengan beberapa objektif utama:

Mengurangkan Kos Sara Hidup

  • Membantu golongan berpendapatan rendah dan sederhana untuk mengurangkan kos sara hidup dengan memberikan subsidi untuk barangan keperluan asas seperti makanan, bahan api, dan utiliti.

Meningkatkan Kualiti Hidup

  • Memastikan rakyat mempunyai akses kepada keperluan asas yang mencukupi, seterusnya meningkatkan kualiti hidup mereka.
  • Menyokong Pembangunan Sosioekonomi
  • Menyokong golongan yang memerlukan supaya mereka dapat berpartisipasi dalam pembangunan ekonomi negara.

Mengurangkan Jurang Ekonomi

  • Mengurangkan jurang ekonomi antara golongan kaya dan miskin melalui pengagihan semula sumber secara adil.

Kategori Penerima Budi Madani

  • BUDI MySubsidi Diesel
  • BUDI Agri-Komoditi
  • BUDI Individu

Kriteria Kelayakan Budi Madani


Untuk memastikan bantuan disalurkan kepada mereka yang benar-benar memerlukan, program BUDI menetapkan beberapa kriteria kelayakan seperti berikut:

budi madani



Proses Permohonan Budi Madani


Permohonan untuk program BUDI boleh dilakukan secara online melalui laman web rasmi yang disediakan oleh kerajaan iaitu BUDI – Program Bantuan Subsidi Madani (budimadani.gov.my)


BUDI – Program Bantuan Subsidi Madani adalah satu langkah proaktif oleh kerajaan Malaysia untuk meringankan beban kos sara hidup rakyat, terutamanya golongan berpendapatan rendah dan sederhana. Melalui pelbagai bentuk bantuan yang disediakan, program ini bertujuan untuk meningkatkan kualiti hidup rakyat dan menyokong pembangunan sosioekonomi negara. 

Dengan memastikan bantuan sampai kepada mereka yang memerlukan, program BUDI memainkan peranan penting dalam mengurangkan jurang ekonomi dan memastikan kesejahteraan rakyat terpelihara.

Sumber: Kementerian Kewangan

Post a Comment

Oops!
It seems there is something wrong with your internet connection. Please connect to the internet and start browsing again.
AdBlock Detected!
We have detected that you are using adblocking plugin in your browser.
The revenue we earn by the advertisements is used to manage this website, we request you to whitelist our website in your adblocking plugin.