Rahsia Bijak Temuduga

 

Rahsia Bijak Temuduga

Ramai pencari kerja gagal dalam proses temuduga walaupun telah membuat persediaan yang rapi. Jika anda mempunyai masalah yang sama, teruskan membaca artikel ini...

Tahukah anda, 80% dari pencari-pencari kerja yang menghadiri temuduga gagal semasa temuduga sebenar. Gagal di sini bukan kerana tidak layak tetapi gagal untuk menunjukkkan kepada  panel temuduga bahawa diri mereka adalah yang paling layak untuk diambil bekerja. Ini sangat merugikan anda...lebih-lebih lagi anda tak buat persediaan se'BIJAK' yang mungkin.

Banyak kekurangan diri si pencari kerja yang dikenalpasti oleh pihak penemuduga. Nak tahu kenapa? Ini adalah sebabnya

  • Pertama - Ramai calon fokus kepada sumber maklumat temuduga yang salah. Ini amat merugikan masa anda. Pilih sumber yang betul dan tepat. Ini masa depan anda!
  • Kedua - Ramai calon bersedia di saat-saat akhir sebelum hari temuduga walaupun ada masa 7 hari lagi sebelum hari temuduga. Ini masalah sikap!
  • Ketiga - Calon yang ter "Over" confident dalam persediaan temuduga selalu gagal. Ada perkara anda perlu anda confident dan ada perkara yang perlu anda berhati-hati...

Punca GAGAL Dalam Temuduga

Ada banyak faktor yang dilihat mampu menyebabkan anda tidak dilihat sebagai calon yang paling sesuai dipilih. Perkara paling mudah yang  menyebabkan anda di 'reject' adalah saat ketika anda masuk bilik temuduga.

Dengan keterampilan yang salah, cara komunikasi yang tidak bagus serta bahasa badan yang lemah sudah boleh memberi anda markah yang amat kurang. Oleh itu, anda perlu ketahui dan belajar ilmu ini. Ingat, pihak penemuduga adalah manusia dan selagi ianya bernama manusia maka setiap tindakan dan keputusannya akan dipengaruhi oleh emosinya.

Jika awal-awal mereka tidak berkenan dengan anda maka jangan harap mereka akan tertarik dengan kepakaran anda yang lain. Inilah yang dinamakan 'First Impression'. Dengan cara komunikasi yang lemah, anda telah mensia-siakan peluang terbaik anda untuk beritahu pihak penemuduga tentang kelebihan diri anda dan bagaimana anda boleh memenuhi kriteria pekerja yang mereka inginkan.

Gaya bahasa badan yang lemah dan kurang meyakinkan menyebabkan pihak penemuduga tidak yakin untuk mengambil anda bekerja. Ini adalah sebahagian dari banyak lagi faktor yang menyebabkan anda gagal dalam sesi temuduga.

Usah terkejut, hal ini juga yang sering dibualkan tentang kenapa anda gagal dalam temuduga. Kebanyakkannya gagal dalam beberapa saat sahaja bertemu dengan panel temuduga. Ya...ia nampak simple tapi kesannya boleh buatkan anda hadir temuduga berkali-kali dan gagal juga berkali-kali.

First impression amat penting. Dua tiga saat pertama mereka melihat anda, mereka telah dapat agak apakah keputusan temuduga anda. Anda perlu ambil serius jika mahu berjaya. Lihat petikan akhbar di bawah...

Rahsia Bijak Temuduga

Jika anda mencari-cari rahsia bagaimana lulus temuduga kerja kerajaan, anda sekarang berada pada tempat yang betul dan pada masa yang tepat.

Kami, Tim Infokerjaya membantu anda sebaik mungkin bagi menjadikan anda "BIJAK" sebelum hadir ke temuduga. Ya...bukan sahaja bijak, malah kami mahu dan doakan anda berjaya dalam temuduga anda. Berjaya bermakna anda dapat kerja. Itu hasrat kami sebagaimana kami telah membantu ramai calon dalam proses mendapatkan pekerjaan mereka.

Ini panduan untuk bantu persediaan temuduga anda! Dapatkan sekarang

<<RAHSIA BIJAK TEMUDUGA>>

Rahsia Bijak Temuduga



Next Post Previous Post
No Comment
Add Comment
comment url