5 Persediaan Sebelum Mulakan Bisnes Food Delivery

 

makan delivery

Tanpa semua persediaan ini, bisnes anda akan sukar untuk mendapat  ramai pembeli!



Ada orang cakap nak berjaya dalam apa juga bisnes, perkara yang paling penting ialah mempunyai modal yang besar..


Ya, mempunyai modal yang besar adalah satu kelebihan dalam bisnes.... tetapi TANPA PERSEDIAAN yang betul, bisnes anda akan gerenti lingkup dan rugi besar!


Ini kerana memulakan sesuatu tanpa ada persediaan sama sahaja seperti anda bersedia untuk gagal.. Persediaan sangat penting terutamanya dalam bisnes food delivery! 


Bayangkan setiap hari anda mengeluarkan kos yang banyak untuk hasilkan makanan untuk dijual TETAPI makanan tersebut tidak habis malah hanya terjual beberapa unit sahaja.. Bukankah ianya mimpi ngeri untuk setiap peniaga?


Jadi, berikut antara 5 persediaan PENTING yang WAJIB ada sebelum memulakan bisnes food delivery:


#1 - Persediaan Mental & Fizikal


Pastikan diri anda berada dalam keadaan yang sihat dan elakkan terburu-buru serta sentiasa berhati-hati dalam menghantar makanan kerana boleh menyebabkan kemalangan yang kita tidak ingini.



#2 - Persediaan Resepi


Pilih makanan yang anda mahir masak dan mampu menghasilkannya berkali-kali secara konsisten tanpa kekurangan rasa. Pastikan anda cuba dahulu makanan yang anda masak dan meminta maklumbalas keluarga atau kawan anda sebelum mulakan bisnes ini.



#3 - Persediaan Mengenai Lokasi


Anda perlu tahu dengan mendalam setiap lokasi di tempat anda untuk memudahkan penghantaran makanan. Paling tidak pun anda tahu "landmark" kawasan yang perlu anda hantarkan untuk memudahkan proses delivery anda. Ia boleh mengelakkan pesanan daripada lambat sampai.



#4 - Persediaan Untuk Delivery


Pastikan anda mempunyai kenderaan sendiri yang masih mampu bergerak lancar untuk memudahkan pesanan sampai ke rumah para pelanggan anda dengan selamat dan tepat pada masanya. Berhati-hati meletakkan makanan semasa perjalanan kerana risau tumpah atau rosak.



#5 - Persediaan Handphone Yang Sesuai


Handphone yang sesuai penting dalam bisnes ini! Pastikan handphone anda mempunyai aplikasi Whatsapp, Maps atau Waze dan pastikan spesifikasinya sederhana dalam 3GB RAM ke atas untuk elakkan handphone itu menjadi slow dan hang tiba-tiba.



Dengan 5 persediaan ini, saya yakin anda sudah bersedia untuk memulakan bisnes food delivery anda sendiri DAN mampu menjana keuntungan lumayan secara konsisten walaupun selepas PKP berakhir!


Jika anda benar-benar serius untuk mulakan bisnes food delivery yang benar-benar berjaya, klik link di bawah untuk mengetahui caranya..

https://www.klikjer.com/members/idevaffiliate.php?id=11598_77_5_64


Ini Strategi BERKESAN Untuk Bisnes Food Delivery Anda Jana Keuntungan Lumayan..


Hanya dengan menguasainya, anda mampu untuk membina sebuah bisnes yang terus relevan dan kekal lama - walaupun selepas PKP!



Zaman teknologi ini sangat memudahkan semua golongan, terutamanya golongan peniaga seperti kita ini..


Dengan Facebook, Whatsapp, Instagram, Tik Tok dan sebagainya, kita boleh berkomunikasi dengan semua golongan tanpa sebarang halangan untuk mempromosikan bisnes.. Ianya sangat memudahkan!


Tapi persoalannya adakah semua platform ini berkesan untuk bisnes food delivery anda?


Jawapannya - Ianya bergantung kepada lokasi jualan anda!


Jika anda menjual di bandar, sudah tentu plaform seperti Facebook, Instagram dan sebagainya boleh membantu marketing anda..


Tapi jika anda menjual makanan di pekan-pekan atau kampung-kampung, ianya agak kurang berkesan..


Ada satu cara marketing yang benar-benar berkesan tak kiralah di mana pun anda berada iaitu dengan... MENGGUNAKAN WHATSAPP!


Ya, whatsapp sangat penting untuk bisnes food delivery kita kerana hampir semua orang mempunyai whatsapp termasuklah orang kampung. Inilah aplikasi wajib dalam setiap handphone kita pada hari ini!


Di Whatsapp, kita boleh berhubung terus dengan orang lain dan menerima pesanan pembeli melalui mesej.. Malah di Whatsapp juga terkumpulnya group-group komuniti kejiranan yang merupakan lubuk lumayan untuk kita promosikan bisnes food delivery kita!


Ada 3 cara paling mudah untuk anda menggunakan Whatsapp dalam bisnes food delivery:


#1 - Menyertai Group Komuniti Kejiranan (Ikut lokasi Jualan Anda)


Rajin-rajinkan diri anda untuk sertai group-group Whatsapp komuniti kejiranan di sekeliling lokasi jualan anda. Selain mempromosikan bisnes food delivery anda, aktifkan diri anda untuk berinteraksi dalam group tersebut untuk lebih dikenali ramai.


#2 - Membina Database Pembeli yang order melalui Whatsapp


Simpan data seperti nama dan nombor telefon para pelanggan yang order makanan yang anda jual melalui Whatsapp. Jika anda dapat menyimpan alamat mereka sekali, ianya satu bonus bagi anda dan memudahkan lagi penghantaran makanan pada masa depan.



#3 - Broadcast Mesej Kepada Pembeli Sedia Ada Jika Ada Promosi


Setiap kali anda membuka kedai, pasti anda mahu orang lain tahu tentangnya dan tentang menu istimewa yang anda tawarkan hari ini. Anda boleh broadcast mesej jualan tersebut ke database pembeli sedia ada untuk memberitahu mereka.



Dengan 3 cara mudah ini, anda pasti mampu menjana keuntungan lumayan dengan bisnes food delivery HANYA menggunakan handphone anda sahaja! Bukankah ianya sangat mudah? 


Jika anda nak belajar lebih lanjut tentang cara sebenar membina bisnes food delivery sampai berjaya, klik link berikut untuk mengetahuinya..


https://www.klikjer.com/members/idevaffiliate.php?id=11598_77_5_65

Next Post Previous Post
No Comment
Add Comment
comment url