Analisis Kelajuan Blog Guna GTMetrix


Sudah lama saya tidak menyemak kelajuan blog saya. Sebelum ini saya selalu menggunakan GTMetrix untuk menyemak website saya kerana GTMetrix adalah website yang paling tepat untuk mendapatkan laporan blog/website kita.

GTMetrix kebanyakkan digunakan oleh blogger yang menggunakan platform wordpress  kerana GTMetrix  boleh digunakan secara terus di dashboard wordpress untuk memberi analisis secara detail.

GTmetrix adalah salah satu alat yang banyak digunakan untuk mendapatkan laporan terperincil tentang website kita.  GTMetrix ini akan menganalisis kelajuan website menggunakan Google Page Speed ​​dan YSlow. Selain itu, GTmetrix boleh digunakan untuk menyemak mana-mana hosting sama ada wordpress, blogspot, jomla dan lain-lain..

Selepas di analisis, GTMetrix kemudian akan memaparkan skor untuk halaman website kita. Di bawah adalah skor kelajuan blog kickstory.net apabila di analisis menggunakan GTMetrix. Kepada sahabat blogger lain, boleh lah menyemak kelajuan blog masing-masing ya.



Kalau rakan-rakan blogger nak semak kepantasan blog/website korang loading boleh lah semak di sini - GTMetrix  Nak semak kelajuan ni sekejap sahaja. Tak sampai seminit pun kalau nak semak. Semoga bermanfaat untuk rakan-rakan blogger.

17 Comments

  1. Selalu juga check kelajuan dan masalah2 loading kat sini.. Sgt berguna tips ni..

    ReplyDelete
  2. Alamak tak pernak semak kelahuan blog kita sbb tak pandai sgt haha tapi akan cuba guna cara ni.

    ReplyDelete
  3. Sis memang benda gini amik tau, dan masih lagi dalam katagori kurang laju gak blog Sis...tengah cuba untuk meringankan blog dari bermacam sudut...cuba selagi mampu!

    ReplyDelete
  4. Nak kena semak gak la kelajuan blog ni sebab adakala takut blog kita ni slow bila nak masuk kan?. Kena belajar lagi la bab bab ni.

    ReplyDelete
  5. Bagus ada app macam ini boleh lah kita semua pantau kelajuan blog masing-masing. Good sharing untuk yang tidak tahu lagi.

    ReplyDelete
  6. oh nice. untuk wordpress ja erk? blogspot boleh tak? nak check juga lah. kot-kot blog kita slow ke apa ke kan. but the data atas tu, haha tak reti nak baca lah awak. ;)

    ReplyDelete
  7. perkongsian yang sangat baik. tak oernah terfikir nak check kelajuan blog. thanks for sharing

    ReplyDelete
  8. lama tak check kelajuan loading blog. nak try jugalah check guna tools yg awak share ni. thanks tau share kat kiteorang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak sampai seminit pun kalau nak check..hihi

      Delete
  9. Ok nak try. Pernah dengar juga utk check supaya template and blog kita kena laju tak berat bila load. Adakah beri kesan pada google search or ranking ke? Mungkin boleh terangkan kegunaan nya bg wordpress atau blogspot.

    ReplyDelete
  10. Kita pun dah lama tak cek kelajuan blog..hahaa..sibuk sangat dengan kerja lain..thank you sharing..boleh cek kejap lagi..

    ReplyDelete
  11. Terima kasih atas info, nanti nak check gak le..lama dah tak check..rasa nya dah macam slow je dah blog ni

    ReplyDelete
  12. Thank u for sharing! Ini adalah sangat berguna untuk blogger2! Takpernah check pun selama ni...

    ReplyDelete
  13. Khas untuk Wordpress sahaja ke atau blogspot pun boleh semak? Kalau boleh nak semak gak kelajuan blog sendiri.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Semua website boleh semak..wordpress, blogspot dll

      Delete
  14. Blogspot pun boleh ye..
    Nak try la semak..
    Dulu pernah jugak buat semakan.
    Tapi tak ingat la guna website apa nak semak tu.

    ReplyDelete
  15. Saya dah check blog saya punya performance grade A server location Canada. Seronok pulak dapat tahu pasal ni.

    ReplyDelete
Previous Post Next Post