Ebit Lew: Bimbing Keluarga Dengan Iman


Sumber: Facebook Ebit Lew
Bila anak-anak masih kecil semuanya. Ada rasa nak menjerit. Kasihan jika uruskan seorang diri. Tengok ibu yang menguruskan menjerit, migrain, sakit kepala, mengamuk, sekejap menangis, bergaduh jer anak-anak. Berebut, sepahkan rumah, buat perkara bahaya, sedekah barang merata-rata. Rasa nak cubit. Rasa nak pitam.
Dulu ada kawasan luas untuk anak bermain. Sekarang keadaan di luar yang bahaya dan keadaan rumah yang tiasa ruang untuk anak-anak. Saat anak begitu amat memerlukan bantuan suami dan sama-sama saling membantu dan sokong menyokong.
Suami isteri yang saling mencintai. Sama-sama muhasabah diri dan mulakan dengan ucapan terima kaseh Allah beri anak-anak ini. Terima kaseh Allah.Anak-anak ini nikmat dan amanah Allah yang besar.
Kemudian, pandanglah mereka dengan rasa sayang. Syukur Allah beri kita anak. Sakit sangat untuk dapat seorang anak. Ramai orang yang Allah sayang diuji tanpa anak...
Ingatlah satu masa nanti anak-anak itu tiada dirumah dan pasti kita akan berpisah dengannya walaupun masih hidup lagi.
Syukur pasti Allah tambah nikmat. Jangan pandang rendah pada mereka. Cari emas dalam diri mereka..hargai mereka. Puji mereka. Doakan anak-anak kita.
Hargai mereka insyaAllah satu masa mereka belajar menghargai manusia...menghargai nikmat Allah. Jika kita seolah-olah tidak hargai anak. Siapa lagi yang nak hargai mereka. Kasihan mereka kecil-kecil lagi kita nak mereka seperti kita 'sempurna'
Memegang tangan anak rahmat Allah. Dukung peluk anak menyebabkan saat itu kita dihujani dengan rahmat kerana saat kita sayang anak, Allah sayang kita.
Dukung, peluk, bergurau dengan anak-anak. Indahnya bila hati kenal Allah dan bersyukur dengan amanah anak. Anak ialah saham akhirat kita.
Bila anak sedih. Pagang mereka. Pujuk mereka. Wahai anak jangan sedih kita ada Allah. Allah sayang kamu wahai anakku...Allah jaga kita bila kita jaga perintah Allah..
Bila anak mendapat nikmat. Best tak aiskrim ini. Siapa beli. Ayah. Siapa bagi kamu wahai anakku. Allah yang bagi. Baik tak Allah. Baik Allah. Sedapnya. Siapa bagi sedap. Allah bagi sedap..terima kasih Allah.
Bila anak menangis takut hantu. Wahai anakku ,Allah jaga kamu wahai anakku..hantu semua tak boleh buat apa. Jin, syaitan, pocong, hantu gigi, hantu durian tiada kuasa
ALLAH Maha kuasa. Kita ada Allah.
Masa keluar rumah ajar anak doa. Ya Allah saya serahkan segala urusan kepadamu. Saya tak boleh buat apa-apa melainkan dengan kuasa kau Ya Allah.
Bila anak nak bertengkar dengan adik beradik atau kawan-kawan. Wahai anakku bila kita memberi, Allah akan ganti dengan sesuatu yang lebih baik...
Anak nak jadi princess..jadi super power.. wahai anakku, nak terbang dalam syurga tak..nak terbang kena pakai tudung macam umi..cantik. dalam syurga leh jadi princess...nanti kita sekeluarga ,masuk syurga.
Wahai anakku, ayah dan umi sangat sayang kamu kerana Allah.
Sangat sayang kamu. Allah sayang kamu lebih dari segalanya.
Wahai anakku kamu kena kenal Nabi saw. Dia sangat sayang pada kita..Dia sayang kita. Hanya dengan sunnah kita berjaya dunia dan akhirat..
Bila anak nak sesuatu ajar minta pada Allah. Ayah, saya nak mainan. Minta dengan Allah wahai anakku.Nanti Allah bagi insyaAllah. Atau Allah beri dalam syurga.
Ya Allah nak mainan..ya Allah..sukanya anak kecil berdoa. Mereka tiada dosa. Ajar mereka juga doa ya Allah hidayat. Ya Allah beri kami dan 7 bilion manusia hidayat.
Jika anak buat salah. Tegurlah dengan kasih sayang dan hikmah walaupun tegas. Kerana ketika Musa as kalimullah berjumpa Firaun. Allah perintahkan supaya berlemah lembut dengan firaun. Kita tidak wara' macam Nabi Musa. Dan anak kita tidaklah seperti firaun..Insya Allah anak kita jadi orang paling mulia dan percakapannya jadi lunak didengari. Kerana dengan menjaga lidah dan banyak sujud kepada Allah, seseorang itu dimuliakan oleh Allah
Nabi saw manusia terbaik dan sempurna tetapi tidak pernah mengherdik anak-anak yang dekat dengannya. Semuanya dibesarkan dengan suasana kasih sayang. Sehingga bila mereka remaja dan dewasa mereka telah bawa kebaikan pada dunia sehingga nama mereka dikenali sehingga hari ini dan di kalangan penduduk langit..
Minta maaflah pada anak-anak jika kita salah. Anak-anak akan mudah dapat sifat Nabi saw. Orang lain buat salah, tapi Nabi saw rasa bertanggungjawab. Mudah mengaku salah dan membetulkan kesilapannya.
Tengok anak orang jangan ejek, jangan kata, sebab kita belum tahu anak kita macam mana. Tengok anak lain salah, sayang mereka, doakan mereka. Satu masa anak ini dan anak kita sama-sama buat dakwah seluruh alam..
Paling utama kita sentiasa rapat diri pada Allah. Ada masalah terus solat mengadu pada Allah. Hanya pertolongan Allah boleh selamatkan kita dan anak-anak kita. Dalam rumah hidupkan Ta'lim, solat awal waktu, kasih sayang,dakwah dan khidmat sama-sama.
Ya Allah sayangilah kami suami isteri, ibubapa dan anak-anak kami. Jadikan anak kami Daie, hafiz, alim, orang yang kau sayangi dan jaga solat...Orang yang hidupkan sunnah Nabi saw dengan ikhlas...-ebit lew
Next Post Previous Post
No Comment
Add Comment
comment url